Rolls Royce: Η επανάσταση των ρομποτικών πλοίων ξεκίνησε

Rolls Royce: Η επανάσταση των ρομποτικών πλοίων ξεκίνησε

Rolls Royce: Η επανάσταση των ρομποτικών πλοίων ξεκίνησε

Την Τρίτη, η Rolls Royce και οι εταίροι της στην πρωτοβουλία για Προηγμένες Αυτόνομες Πλωτές Εφαρμογές (Advanced Autonomous Waterborne Applications – AAWA) κυκλοφόρησαν μια λευκή βίβλο για το όραμά τους για το μέλλον των ελεγχόμενων από ηλεκτρονικούς υπολογιστές εμπορικών πλοίων – και πιστεύουν ότι θα δούμε το πρώτο τέτοιο πλοίου, μέχρι το τέλος της δεκαετίας.

H αυτοματοποιημένη ναυτιλία είναι το μέλλον της ναυτιλιακής βιομηχανίας. Όπως το smart phone στην κινητή τηλεφωνία, το επονομαζόμενο “έξυπνο πλοίο” θα φέρει επανάσταση στο τοπίο του σχεδιασμού και της λειτουργίας των πλοίων, δήλωσε ο Mikael Makinen, πρόεδρος της Rolls-Royce Marine.

Πέρα από την αισιοδοξία της AAWA για μια τέτοια ταχεία ανάπτυξη, η κοινοπραξία τόνισε επίσης ότι θα υπάρξει ανάπτυξη της αυτοματοποίησης μέσα από τις φάσεις της ολοένα αυξανόμενης μηχανοργάνωσης των λειτουργιών του πλοίου. Στον τομέα της μηχανικής νοημοσύνης, τα επίπεδα αυτά περιγράφονται στην κλίμακα Sheridan της ανθρώπινης συμμετοχής σε ένα σύστημα – που κυμαίνονται από τον πλήρη έλεγχο του ανθρώπου στις προτεινόμενες από υπολογιστή εναλλακτικές λύσεις (όπως συμβαίνει σήμερα) μέχρι την πλήρη εκτέλεση του υπολογιστή χωρίς ανθρώπινη διαβούλευση.

Αρχικά, τα αυτοματοποιημένα πλοία μπορεί να είναι στο κατώτερο άκρο της κλίμακας, δίνοντας στον πλοηγό του πλοίου μια ποικιλία από επιλογές για αυτόν/η να επιλέξουν από αυτές. Σε δεύτερο επίπεδο, η πλοήγηση θα μπορούσε να εκτελεστεί μέσω αυτοματοποιημένων επιλογών και να ενημερώνεται ο χειριστής στην ακτή μετά το γεγονός.

Η ομάδα σημειώνει επίσης ότι διαφορετικά επίπεδα αυτοματισμού θα είναι επίσης κατάλληλα για διαφορετικούς τύπους πλοίων και επιχειρησιακές περιστάσεις – όπως σήμερα, όπου η αυτοματοποιημένη πλοήγηση μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε ορισμένους τομείς και σε άλλους να απαιτούνται χειροκίνητα συστήματα διεύθυνσης με πηδαλιούχο.

“Σε ορισμένες περιπτώσεις, όπως η πλοήγηση στις ανοικτές θάλασσες, το πλοίο μπορεί να είναι σχεδόν πλήρως αυτοματοποιημένο, ενώ για ορισμένα μέρη του ταξιδιού θα απαιτεί στενή επίβλεψη και λήψη αποφάσεων, ή ακόμη και την πλήρη τηλε-εργασία από το ανθρώπινο χειριστή”, αναφέρει η AAWA.

Για τα αυτοματοποιημένα πλοία θα απαιτούνται επίσης μια σειρά από εναλλακτικές λύσεις σε περίπτωση διακοπής της δορυφορικής σύνδεσης ή αποτυχίας του συστήματος.

Οι υπό μελέτη επιλογές περιλαμβάνουν:

Ο έλεγχος αναλαμβάνεται από έναν χειριστή από μακριά, το πλοίο οδηγείται από μόνο του σε προκαθορισμένη ασφαλή θέση και μένει εκεί, ή το πλοίο μένει στην θέση του σημείου της συστημικής διακοπής. Η στρατηγική θα πρέπει να προσαρμοστούν στην περιοχή πλοήγησης: “Η προσπάθεια να διατηρήσει τη θέση του στη μέση μιας με κυκλοφοριακή συμφόρηση και στενής πλωτής οδού υπό κακοκαιρία μπορεί να μην είναι μια εφικτή στρατηγική”, ανέφερε η ομάδα.

Σε ορισμένες περιπτώσεις -όπως στην πλοήγηση και τον ελλιμενισμό- ένας απομακρυσμένος ανθρώπινος χειριστής θα χρειάζεται ένα μεγάλο εύρος ζώνης πληροφοριών, κι ένα μικρό επίπεδο ζεύξης δεδομένων για την παρακολούθηση της θέσης του σκάφους και τη λήψη αποφάσεων σε πραγματικό χρόνο. Θα πρέπει επίσης να υπάρχει πρόβλεψη ώστε να μπορούν αδειοδοτημένοι πλοηγοί να πάρουν τον έλεγχο του πλοίου.

Όπως ήταν αναμενόμενο, η ομάδα εργασίας αναμένει ότι ένα άκρως αυτοματοποιημένο πλοίο θα πρέπει να είναι σε θέση να χειριστεί αποτελεσματικά την κυκλοφορία από μόνο του. Θα έχει επίσης μια προκαθορισμένη στρατηγική για την αντιμετώπιση απλούστερων καταστάσεων και θα ειδοποιεί τον χειριστή για τις αποφάσεις του. Για πιο σύνθετες κυκλοφοριακές συνθήκες με πολλά πλοία, η AAWA οραματίζεται ότι το πλοίο θα ενημερώνει τον απομακρυσμένο ανθρώπινο χειριστή με ένα επείγον μήνυμα – αλλά θα έχει επίσης μια αυτοματοποιημένη εφεδρική στρατηγική για την κυκλοφοριακή κατάσταση, και θα μπορεί ακόμη και να αρχίσει να εκτελεί τη στρατηγική προ της ανθρώπινης παρέμβασης.

Η AAWA πιστεύει ότι η τεχνολογία για την κατασκευή ασφαλών, αυτοματοποιημένων πλοίων υπάρχει ήδη – οπότε, ποια είναι τα εμπόδια;

Πρώτον, το κόστος ανάπτυξης των προσαρμοσμένων σε κάθε πλοίο ώριμων τεχνικών λύσεων.

Δεύτερον, το ζήτημα του πώς η αυτοματοποίηση θα επηρεάσει τα ζητήματα ευθύνης και ασφάλισης.

Και τέλος η ανάγκη αλλαγής του κανονιστικού πλαισίου για να επιτραπεί η χρήση της αυτοματοποιημένης οδήγησης πλοίων.

Το επόμενο βήμα της ομάδας θα είναι να μελετήσει αυτά τα εναπομείναντα ζητήματα – και να αναπτύξει όλες τις απαραίτητες τεχνικές, νομικές και σχετικές με την ασφάλεια προδιαγραφές έτσι ώστε να υπάρξει ένα πλήρους κλίμακας κόνσεπτ που θα παρουσιαστεί μέχρι το τέλος του 2017 και ένα τηλεκατευθυνόμενο πλοίο για εμπορική χρήση προς το τέλος της δεκαετίας”.

Εν κατακλείδι, η AAWA δήλωσε ότι για τη ναυτιλία και την αυτοματοποίηση, “η επανάσταση έχει αρχίσει”.

Διαβάστε επίσης:

Rolls-Royce: Μέχρι το 2020 θα δούμε ρομποτικά πλοία [βίντεο]

Πηγή:

http://www.e-nautilia.gr/rolls-royce-i-epanastasi-ton-robotikon-ploion-ksekinise/

About The Author

Συνταξιούχος Ναυτικός, Ασυρματιστής. Βίωσα τις επικοινωνίες του Ασυρμάτου στα πλοία, από το Α έως το Ω. Το πρώτο μου πλοίο ήταν ένα "Αμερικάνικο Λίμπερτυ", χωρίς Ραδιοτηλέφωνο, ούτε καν "VHF" και με "Αναλογικούς Δέκτες", όπως ένα παλιό ραδιόφωνο. Μοναδικό μέσο επικοινωνίας, μόνο Τηλεγραφία "Α1" με ένα μικρό πομπό. Όταν πλησιάζαμε σε λιμάνι, η επικοινωνία με το "Port Control", γινόταν μόνο με "Οπτικά Σήματα Μορς". Μετά εμφανίστηκαν τα πρώτα απλά Ραδιοτηλέφωνα "Α3" με μικρούς πομπούς μέχρι 250W και πολύ μικρή απόδοση. Ακολούθησαν οι πιο σύγχρονοι πομποί με σταδιακά μεγαλύτερη ισχύ και την τεχνολογία "SSB-USB" στην Ραδιοτηλεφωνία "A3J". Επίσης εμφανίστηκαν οι πρώτοι Δέκτες με "Calibtation" και αργότερα οι "Ψηφιακοί" δέκτες, Οι μεγάλοι πομποί, έφταναν μέχρι τα 1600W και μπορούσαμε πλέον να επικοινωνούμε σχεδόν παντού στην τηλεγραφία και στην τηλεφωνία. Αργότερα εμφανίστηκαν τα Ραδιοτηλέτυπα "SITOR" και μπορούσαμε να έχομε τηλετυπικές επαφές με την στεριά. Ακολούθησαν οι "Δορυφορικές Συσκευές" μαζί με το "Αυτόματο Παγκόσμιο Σύστημα Κινδύνου και Ασφάλειας - GMDSS", όπου η απλούστευση των επικοινωνιών, μαζί με τον σούπερ αυτοματισμό, κατάργησαν το επάγγελμα του Ασυρματιστή, το οποίο αγάπησα πραγματικά.-

Related posts